Leerstof beter verankeren met de +1 routine

19 Sep

Jezelf meteen testen en de belangrijke concepten trachten op te roepen nadat je iets hebt ingestudeerd, levert vaak meer leerrendement op dan de leerstof meteen een tweede keer door te nemen (dit wordt ook wel omschreven als het zogenaamde “testing effect”). Via de Facebook pagina “Making Thinking Visible” ontdekte ik de “+1 routine”, een techniek die je in de klas kunt toepassen om het testing effect meteen in de praktijk te brengen.

De +1 routine is een techniek die leerlingen stimuleert om de belangrijkste concepten uit een tekst, een videofragment of de uiteenzetting van de leerkracht te structureren en te verankeren in hun geheugen. Deze techniek benut niet alleen de kracht van het testing effect maar zorgt er ook voor dat de kwaliteit van de notities van elke leerling er op vooruitgaat. Hoe werkt het precies?

  • Stap 1: Nadat de leerlingen de informatie hebben doorgenomen of nadat je hen de informatie hebt aangereikt, laat je elke leerlingen gedurende een 2 à 3 tal minuten individueel een lijst met sleutelconcepten opschrijven die ze zich kunnen herinneren en die ze belangrijk vinden om te onthouden (zonder dat ze naar hun eventuele aantekeningen kijken die ze hebben gemaakt).
  • Stap 2: Vervolgens geeft elke leerling zijn of haar lijst door aan een medeleerling. Elke leerling neemt vervolgens de lijst van de medeleerling gedurende 1 à 2 minuten door en voegt er 1 nieuw element aan toe. Dit kan een uitbreiding zijn van een concept dat reeds op de lijst staat (een detail), of een nieuw sleutelconcept, ofwel een relatie tussen twee concepten. Herhaal dit proces minstens 2 keren.
  • Stap 3: Zorg dat elke leerling zijn of haar eigen aantekeningen terugkrijgt. Elke leerling neemt de toevoegingen toe die op hun blad werden gemaakt. Tegelijkertijd mogen ze ook waardevolle ideeën toevoegen die ze in de vorige fase hebben opgepikt.

  calvinlesnotities

Wil je meer weten over de kracht van het testing effect? Lees dan o.a. deze eerdere blogpost.

Advertenties

4 Reacties to “Leerstof beter verankeren met de +1 routine”

  1. Pedro 20 september 2015 bij 9:32 am #

    Dit is op X, Y of Einstein? herblogden reageerde:
    Een nieuwe methode leren kennen, check deze post van Leren. Hoe? Zo!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Leerstof beter verankeren met de +1 routine | Leren.Hoe?Zo! | Manuela Bazen-Steenkamp - 19 september 2015

    […] Sourced through Scoop.it from: lerenhoezo.wordpress.com […]

  2. Leerstof beter verankeren met de +1 routine | L... - 19 september 2015

    […] Jezelf meteen testen en de belangrijke concepten trachten op te roepen nadat je iets hebt ingestudeerd, levert vaak meer leerrendement op dan de leerstof meteen een tweede keer door te nemen (dit wordt ook wel omschreven als het zogenaamde "testing effect"). Via de Facebook pagina "Making Thinking Visible" ontdekte ik de "+1 routine", een techniek die je in de klas kunt toepassen om het testing effect meteen in de praktijk te brengen.  […]

  3. Leerstof beter verankeren met de +1 routine | O... - 21 september 2015

    […] Jezelf meteen testen en de belangrijke concepten trachten op te roepen nadat je iets hebt ingestudeerd, levert vaak meer leerrendement op dan de leerstof meteen een tweede keer door te nemen (dit w…  […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: