Boeken

 

Leren.Hoe?Zo!

cover_LHZ_klein

  • HOE VERHOOG JE MOTIVATIE?
  • VERSTERK ZELFSTUREND LEREN!
  • HOE PLAN JE EFFICIËNT?
  • UPGRADE JE GEHEUGEN!

Leren. Hoe? Zo! is het standaardwerk over leren leren, boordevol tips om zo optimaal mogelijk te leren, zowel thuis als in de klas. Docenten, leraren, leercoaches, studenten en ouders kunnen in dit boek terecht voor alles wat ze willen weten over dit belangrijke thema.

Werken aan leervaardigheden is iets wat loont op korte en lange termijn. Met een goede studieaanpak halen studenten betere resultaten, kunnen ze hun tijd beter benutten en vergroten ze hun carrièremogelijkheden. Ook wanneer studeren al vlot verloopt, blijft leren leren belangrijk. Als je de nodige kennis en skills bezit om je leren te sturen, heb je een levenslange troef in handen op school en op de werkvloer.

Leren. Hoe? Zo! geeft je inzicht in het volledige leerproces. Tal van handige tools en concrete leerstrategieën nemen je mee op een ontdekkingsreis naar steeds efficiënter en beter leren.

Bestel hier je exemplaar!

 

Leren.Hoe?Zo! – toolbox voor leerlingen

toolbox LHZ

Sinds juni 2021 is er ook een toolbox voor jongeren. De toolbox bevat 55 kaarten boordevol tips en inzichten om een gepaste studiemethode te vinden en je leren in eigen handen te nemen. Hij is bedoeld voor jongeren (vanaf 11 jaar). Ook ouders, leerkrachten of begeleiders kunnen ermee aan de slag thuis of in de klas. De toolbox kost €12,95 (+verzendkosten). Bestel je exemplaar hier.

Mind The Map

– Benut de kracht van mappingstrategieën
– Visualiseer kennis met wordclouds, infografieken of (digitale) strips
– Stimuleer reflectie met Interactive Notebooks
– Ontdek de kracht van een geheugenpaleis

Jongeren krijgen op school heel wat informatie te verwerken. Daarbij moeten ze nagaan wat belangrijk is of niet, maar ook hoe concepten zich verhouden tot elkaar en tot wat ze eerder leerden. Mind The Map biedt een overzicht van verschillende inzichten, noteerstrategieën en mappingtechnieken die leerlingen ondersteunen bij het visualiseren en actief verwerken van de leerstof en bij het kritisch nadenken over de lesinhoud en hun leerproces. Op een wetenschappelijk onderbouwde manier brengt dit boek de kracht en beperkingen van elke aanpak in kaart en vertaalt die naar heel wat concrete tips en lessuggesties waarmee je onmiddellijk aan de slag kunt. Bovendien reikt Mind the Map heel wat digitale tools aan die je individueel of samen met je leerlingen kunt inzetten. Bestel hier je exemplaar!

Recensies Leren.Hoe?Zo!:

In Psyche & Brein (nr4, 2011): Leren?Hoe?Zo! is volgens de achterflap een ‘handig zapboek’ om jezelf een doeltreffend leerpatroon aan te meten en je leren in eigen handen te nemen.’ (…) We zappen even naar hoofdstuk 2: ‘Een kijk in je brein’. Daarin vind je onderwerpen als ‘wat is de taakverdeling in je brein?’ en passeren de nieuwe inzichten die helpen met leren de revue. Het hoofdstuk over het geheugen is up-to-date. Deze leergids bestaat uit twee delen. In deel twee kom je te weten welke vaardigheden vereist zijn om optimaal aan de slag te gaan. Zo wordt bijvoorbeeld uitgelegd wat je moet doen om een geheugenkampioen te worden. De hoofdstukken over timemanagement en mindmapping (het ‘in kaart brengen’ van de kennis die je brein moet verwerken) komen scholieren vast van pas. Voorts worden o.a. zoeken op het internet, writer’s block, examens en studiekeuze uitgediept. Ook ouders kunnen iets opsteken van dit actuele leerboek (…).

via Redactie Vlabin-VBC: Dit lijvige boek wil scholieren en studenten helpen om een gepaste studiemethode te vinden. De auteurs, beiden leerkracht én studiecoach, geven tal van tips om het studeren zo efficiënt mogelijk te laten gebeuren. In het eerste deel belichten de auteurs de verschillende leerstijlen, bespreken ze de werking van ons brein, leggen uit hoe de intelligentie wordt gemeten en hoe je je kunt wapenen tegen stress en faalangst. Er worden linken gelegd naar de interactieve leeromgeving (…), met extra informatie en testjes, die bij het boek hoort. Dit boeiende, theoretische deel is geschreven op een verstaanbare, wetenschappelijk correcte manier. Het tweede deel is praktisch en goed bruikbaar. Het geeft onder andere duidelijke antwoorden op concrete vragen over timemanagement, informatieverwerving, schematisering en mindmapping. Het boek eindigt met een opmerkelijk hoofdstuk over de moeilijke weg naar het hoger onderwijs. Het boek heeft een aantrekkelijke, kleurrijke maar rustige lay-out, met een prettige interlinie, duidelijke schema’s en mindmaps. De bibliografie bevat boeken, artikelen, brochures en internetadressen. Vanaf ca. 16 jaar. –

Internet boekhandel: http://www.vanstockum.nl/ “Het is de basis van je leven, de inspanning dat je moet leveren om een paspoort te krijgen tot het beroepsleven, en liefst dan nog in het beroep dat je het liefste doet… We hebben het over studeren en leren, het opnemen van kennis en ervaring doorheen de school, hogeschool, universiteit. Studeren kan een techniek zijn, en kan als dusdanig ook worden beschouwd. Kunnen leren of studeren is niet enkel een gave, een genetisch bepaald gegeven, maar wel degelijk ook iets dat je kan aanleren en dat op een bepaalde techniek kan steunen, zodoende dat je op een vlotte manier aan het werk kan… zo blijkt toch wel uit dit meer dan boeiend en bruikbaar boek dat het leren even grondiger onder de loep weet te nemen. Op een zeer grondige wijze krijgen we een benadering van alle mogelijke kanten die te maken hebben met de manier waarop je het meest efficiënt gebruik kan maken van je vaardigheden, en wel degelijk kan gebruik maken van de goede raad om de juiste studies op een juiste manier aan te pakken, en ze tot een goed eind te brengen. Want het mag uiteraard geen verloren tijd zijn, en we hebben wel degelijk geen tijd om verkeerd bezig te zijn. Daarom is dit genre van gidsen en hulpmiddelen wel degelijk zijn gewicht in goud waard, want het is een onderbouwd, aantrekkelijk en leesbaar geheel dat op een heldere en diepgaande wijze wel degelijk een hulp zal zijn om de studies beter aan te pakken.” Patrick Vandendaele, 26-07-2011

Eigenwijs in Onderwijs: Soms kom je van die boeken tegen waarbij je denkt: ‘Had ik dit boek maar eerder gelezen!’ Dat geldt wat mij betreft zeker voor ‘Leren Hoe? Zo!‘ van Tommy Opgenhaffen. In een lijvig boek met een heldere opbouw en prettige layout maken zij duidelijk hoe je op een gemakkelijke(re) manier kunt leren. Leren leren ofwel meta-cognitie dus. Een belangrijk onderdeel in elke vorm van onderwijs maar helaas dikwijls weinig en onvoldoende uitgewerkt. Dit boek staat bomvol antwoorden. Wie dit boek leest en de adviezen opvolgt, zal tot veel betere prestaties komen als het gaat om toevoegen van kennis en handig gebruik maken van je brein. (lees meer)

Bol.com: “Ik werk in het onderwijs en wilde meer info over hoe ik mijn leerlingen zo goed mogelijk kan helpen te ‘leren leren’. Dit boek is uitstekend! Wil je de theorie over een methode dan staat die er in, maar je kunt ook direct door naar de praktische toepassing. Helder uitgelegd en zo dat het voor een bassisschool leerling tot in het bedrijfsleven nuttig is. Een aanrader dus!”

“Ik heb nog nooit zo’n duidelijk en goed boek gevonden over studeren. Ik zit nu zelf op het hoger onderwijs en heb er nog ontzettend veel aan. Er staan echt duidelijke tips in waar je ook echt wat aan hebt dus niet dingen waarvan je denkt ja duh daar had ik zelf ook al aan gedacht. het zijn vernieuwende ideeen waar je echt je studiegedrag positief mee kan veranderen en waar je zeker te weten mee vooruit schiet! Dikke aanrader dus, het is het geld dubbel en dwars waard!”