Een eenvoudig middel om kinderen beter te laten presteren op een test

Ik ontdekte vandaag pas deze ‘oudere’ maar heel interessante blogpost van Pedro De Bruyckere. Vermits heel wat leerlingen momenteel hun kerstexamens afleggen, wou ik hem ook op mijn blog nog even in de kijker zetten.

X, Y of Einstein?

Angst is een slechte raadgever, en stress en angst op een toets of test kan je serieus parten spelen. Ons werkgeheugen kan slechts een bepaalde hoeveelheid informatie verwerken en als deze mentale bandbreedte door zorgen verminderd wordt, dan presteer je gewoon minder.

In een nieuw onderzoek probeerde men te kijken wat het effect was van een zeer eenvoudige maatregel om dergelijke negatieve gevoelens en effecten bij leerlingen te beperken. 117 kinderen in 3 Griekse lagere scholen kregen een wiskundetest met extra stress-factoren.  Ze kregen slechts 3 minuten per vraag (getimed) en er was een prijs voor de beste leerling per klas.

De helft van de leerlingen kregen echter een minuut de tijd voor de test om de 10 wiskundeproblemen even te verkennen zonder druk. De idee achter deze eenvoudige interventie is dat zo de stress verminderd zou worden en als een soort ‘advanced organizer‘ de voorkennis geactiveerd werd. De andere…

View original post 280 woorden meer

Plaats een reactie