Leraar, gebruik je handen om iets uit te leggen (maar er zit verschil op)

13 sep

X, Y of Einstein?

We kennen al langer het signaliseringsprincipe waarbij aanduiden op een afbeelding de aandacht helpt richten en zo helpt onthouden. Een nieuwe studie van Pilegard en Fiorella heeft nog meer aan dat gebaren in lesgeven een positief effect kunnen hebben op het leren en onthouden van de leerlingen.

Hierbij keken de onderzoekers in twee experimenten naar twee specifiek soorten handgebaren. Ze bekeken zowel ‘structuurgebaren’, waarbij duidelijk gemaakt werd welke van twee groepen besproken werd door naar links of rechts te wijzen, als ook ‘oppervlaktegebaren’ om fysieke eigenschappen te illustreren (vlak, geribbeld,…).

In een experiment kregen de deelnemers een van vier mogelijke video’s te zien waarbij de lesgever geen, een of beide van deze gebaren gebruikte in een les over stoomboten. De structuurgebaren maakten duidelijk of het over oosterse of westerse stoomboten ging. De opppervlaktegebaren gingen over de diepte van de romp van de boot waarbij de handgebaren die diepte van de…

View original post 213 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: