Hoe de vinger opsteken in de klas sociale ongelijkheid kan vergroten

6 Jan

X, Y of Einstein?

Misschien herinner je je nog hoe Dylan William geen vingers wou zien in de The Classroom Experiment om zo iedereen aan het denken te zetten? Een nieuw onderzoek dat net op de valreep in 2016 gepubliceerd werd, toont het mogelijk negatieve effect van vingers vragen in de klas om te weten wie het weet op ongelijkheid.

Het onderzoek van Goudeau and Croizet dat ik via de blog van The Learning Scientists vond, bestond uit drie experimenten. Bij het eerste experiment werden leerlingen uit het vierde leerjaar random aan 2 groepen toegewezen, een groep waar de hand wel opgestoken moest worden en een groep waar kinderen niet mochten tonen dat ze het antwoord wisten op een van de 15 vragen die achtereenvolgens op een scherm werden getoond.

Vervolgens werd gekeken welke invloed dit had op de resultaten in relatie tot de SES:

grafiek-1-vingers

Om een mogelijke verklaring te krijgen, werd in een tweede onderzoek werd gekeken naar…

View original post 355 woorden meer

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: