Effectief leren van multimediale bronnen – enkele richtlijnen

16 Dec

Er zijn heel wat mogelijkheden om multimedia in te zetten tijdens de les. Toch gebeurt dit niet altijd op een effectieve manier. Uit onderzoek blijkt dat het cruciaal is dat de animatie of presentatie aansluit bij hoe ons geheugen informatie verwerkt. In dit filmpje worden een aantal inzichten (Cognitive Load Theory, Dual Coding, Cognitive Theory of Multimedia Learning) en ontwerpprincipes om dit te realiseren op een duidelijke en heel concrete manier toegelicht. 

 

 

Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan ook de presentatie van Richard Mayer waarin hij dieper ingaat op zijn onderzoek of lees hier het artikel van Liesbeth Kester en Jeroen van Merriënboer over hoe je deze inzichten kunt toepassen.

Advertenties

Eén reactie to “Effectief leren van multimediale bronnen – enkele richtlijnen”

  1. Pedro 18 december 2016 bij 10:25 am #

    Dit is op X, Y of Einstein? herblogd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: