Leren leerlingen meer van aantrekkelijke leerkrachten?

26 Aug

X, Y of Einstein?

Het lijkt op het eerste gezicht een beetje vergezocht, maar een nieuwe paper onderzocht de vraag of leerlingen meer leren van aantrekkelijke leerkrachten. Richard Westfall en zijn collega’s aan de universiteit van Nevada vroegen 100 studenten naar een opname te luisteren van 20 minuten les. Ze gebruikten hiervoor 2 versies: met een mannelijke en een vrouwelijke docent. Terwijl de studenten de opname beluisterden, kregen ze een foto te zien van de ‘lesgever’, waarbij een deel een zeer aantrekkelijk docent te zien kregen, en een andere groep een onaantrekkelijke docent te zien kregen. De studenten kregen te horen dat het onderzoek ging over doceerstijlen en mochten geen notities maken.

Vervolgens kregen de studenten een meerkeuzetest over de leerstof, waarbij de groep die een aantrekkelijke leerkracht te zien kreeg beter scoorde dan wie een minder aantrekkelijke foto zag. Het verschil was significant maar niet echt groot: de groep met een aantrekkelijke docent scoorde gemiddelde 18.27…

View original post 274 woorden meer

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: