Even over meerkeuze-examens

22 Aug

X, Y of Einstein?

Vandaag komt de KU Leuven in het nieuws met een nieuwe vorm van meerkeuze-examens. Dat men de stress wil aanpakken van de studenten bij een dergelijke vorm van examen, is mooi. Door het gokken aan te pakken wil men wellicht ook het verschil aanpakken dat meerkeuzevragen hebben op meisjes en jongens.

Maar er zijn ook een paar andere bedenkingen te maken. Ik zie twee belangrijke redenen waarom multipele choice-examens populair geworden zijn:

  • Meerkeuze-examens lijken meer objectief, maar het verschil tussen jongens en meisjes lijken hier alvast vraagtekens bij te plaatsen.
  • Dergelijke examens zijn praktischer en goedkoper.

Er kruipt een pak tijd in het opstellen van dergelijke meerkeuzevragen, het grote werk zit vooraf, maar het verbeteren kan met technologie razendsnel gaan. Zeker als je les geeft aan gigantische groepen, zoals we nu gewoon zijn geworden in het hoger onderwijs, kan dit een oplossing bieden. Sommige vakken geef ik zelf aan 400 studenten, reken zelf maar…

View original post 175 woorden meer

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: