Een goedkoop wondermiddel om de onderwijskloof te dichten?

12 Jul

X, Y of Einstein?

Wondermiddelen in onderwijs doen me altijd argwanend opkijken, zelfs als ik ze ontdek via Daniel Willingham, maar dit onderzoek van Yeager et al, (2016) lijkt het wel te zijn: via een kleine ingreep leerlingen uit zwakkere milieus beter laten presteren aan de universiteit.

Wat houdt deze ingreep dan wel in? Alle deelnemende studenten kregen een online taak van 30 minuten en werden verdeeld over 3 mogelijke groepen:

  • Groep 1 kreeg een social belonging conditie waarbij uitgelegd werd dat je niet op je plaats voelen aan de universiteit normaal is en dat de meeste studenten uiteindelijk wel vrienden maakten en slaagden.
  • Groep 2 kreeg de growth mindset conditie (zie Dweck) waarbij duidelijk gemaakt wordt dat intelligentie kneedbaar is en dat je kan slagen als student met de nodig inspanning. Dit werd aangevuld met enkele effectieve strategieën.
  • De derde groep kreeg zowel de social belonging als de growth mindset conditie.

Elke groep…

View original post 235 woorden meer

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: