Ik heb eerder al heel wat blogposts toegevoegd over het concept fixed en growth mindset van Carol Dweck. In dit filmpje zie je één van de klassieke experimenten die Carol Dweck heeft uitgevoerd bij jongere kinderen.
Er werd aan hen gevraagd om een makkelijke puzzel te maken. Wanneer de puzzel voltooid is, worden sommige jongeren geprezen voor hun intelligentie (Je deed het goed! Jij bent zeker slim = fixed mindset) en anderen voor hun geleverde inspanning (Je deed het goed! Jij hebt hard gewerkt! = growth mindset).
Vervolgens krijgen ze allemaal een moeilijke puzzel om op te lossen en werd er nagegaan wat het effect is op hun motivatie. Er werd de kinderen ook gevraagd welke puzzel ze vervolgens wilden oplossen.
Uit het onderzoek blijkt dat het vooral de jongeren uit de tweede groep zijn die er op een later moment spontaan voor kiezen om een moeilijke puzzel te maken en dit ook beschouwen als een kans om nieuwe dingen te leren. De jongeren met een fixed mindset kiezen voor de makkelijke puzzels. Op die manier zijn er zeker dat ze de taak tot een goed einde kunnen brengen, zodat hun overtuiging “ik ben slim” overeind blijft.
Lees ook zeker deze eerdere blogposts als je meer wilt weten over mindset:
- How to Help Every Child Fulfil Their Potential – Carol Dweck
- Recognizing and Overcoming False Growth Mindset
- Een geanimeerde versie van het Growth-mindset-verhaal van Carol Dweck #onderwijs
- Growth Mindset versus Fixed Mindset: infografiek
- Teaching a growth mindset
- Deze video vat de tegenstelling growth versus fixed mindset samen
- Nieuwe TED-talk van Carol Dweck: de kracht van geloven dat je kan verbeteren
2 Reacties to “Carol Dweck: The Effect of Praise on Mindsets”