Schrijfopdrachten op de computer kunnen de kloof tussen sterke en zwakke leerlingen doen toenemen

13 Jan

X, Y of Einstein?

Via ASCD ontdekte ik deze studie over het gebruik van computers om leerlingen in he basisonderwijs verhalen te laten schrijven. Deze studie, uitgevoerd door de Amerikaanse federale overheidsdienst belast met onderwijsonderzoek gaf in 2012 aan meer dan 10000 leerlingen een laptop om 2 schrijfopdrachten van 30 minuten uit te voeren.

De eerste resultaten leken positief, de meeste kinderen konden vlot met de software aan de slag, maar een heranalyse van de data uit 2012, pas gepubliceerd in 2015 toont een ander beeld. Dezelfde opdrachten waren 2 jaar eerder ook aan grote groep leerlingen gegeven, maar dan op papier.  Als men beide testen (weliswaar bij 2 verschillende groepen!) vergelijkt, blijken de sterke kinderen het veel beter te doen via de computer dan op papier, maar is het omgekeerde waar als we naar de zwakkere kinderen kijken:

In the study, high-performing students — the top 20 percent of the test takers — produced an average of…

View original post 142 woorden meer

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: