Een uurtje huiswerk rond wiskunde en wetenschappen is effectief voor tieners (maar niet meer)

24 Mrt

Interessante studie. Ik voeg er ook graag nog de tips uit een eerdere blogpost aan toe: https://lerenhoezo.wordpress.com/2014/06/21/alternatives-to-traditional-homework/

X, Y of Einstein?

Er is veel te doen rond huiswerk en bijvoorbeeld iemand als Alfie Kohn is radicaal tegen. Het verhaal is echter genuanceerder als je bijvoorbeeld bij John Hattie kijkt, huiswerk kan werken, maar hangt af van welk huiswerk, bij welke leeftijd enzovoort.

Een nieuw onderzoek bij meer dan 7000 Spaanse tieners toont dat een uurtje wiskundehuiswerk of een gelijkaardige beta-vak wel degelijk een positief effect voor het leren kan hebben, maar er zijn een paar voorwaarden aan verbonden:

  • Our data indicate that it is not necessary to assign huge quantities of homework, assigning more than 70 minutes of homework per day does not seem very efficient.
  • It is important that assignment is systematic and regular, with the aim of instilling work habits and promoting autonomous, self-regulated learning.
  • Doing it alone and regularly produces the biggest knowledge gain.

Het is dus vooral belangrijk dat leerlingen autonoom, zelfgestuurd en systematisch leren werken.

In een…

View original post 273 woorden meer

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: