Links op vrijdag: mindset, brein, geheugen, slaap en …

23 Jan

Wekelijks verzamel ik via Twitter, Facebook, nieuwssites, enz. heel wat interessante links over webtools, wetenschappelijke studies, lessuggesties, enz. Vaak open ik de links alvast in mijn browser maar kom ik er niet altijd toe om de informatie ook (helemaal) door te nemen. Zo stapelt het aantal vensters dat open staat zich op tegen het einde van de week (vandaag dus!). Geïnspireerd op wat Pedro De Bruyckere al een hele tijd doet op zijn blog (“lectuur op dinsdag“) lijkt het me een leuk idee om voortaan op vrijdag mijn openstaande browservensters op te ruimen en een selectie van de meest interessante links te posten in een nieuwe rubriek “Links op vrijdag”. Dit is alvast mijn eerste selectie.

  • Deze week werd Luc Tuymans door de rechter veroordeeld wegens plagiaat voor een schilderij dat hij heeft gemaakt op basis van een foto van Katrijn Van Giel. Via een artikel in De Morgen over deze kwestie ontdekte ik de tool Juxtapose waarmee je twee afbeeldingen over elkaar kunt leggen om het verschil of de gelijkenissen tussen beide foto’s makkelijk te tonen.
  • Ook deze week kwam ik enkele studies en artikels tegen over de werking van ons brein en geheugen:
    • How the Brain Stores Trivial Memories, Just in Case: The surge of emotion that makes memories of embarrassment, triumph and disappointment so vivid can also reach back in time, strengthening recall of seemingly mundane things that happened just beforehand and that, in retrospect, are relevant, a new study has found
    • Men and women process emotions differently, brain study shows: Women rate emotional images as more emotionally stimulating than men do and are more likely to remember them. However, there are no gender-related differences in emotional appraisal as far as neutral images are concerned. These were the findings of a large-scale study by a research team at the University of Basel that focused on determining the gender-dependent relationship between emotions, memory performance and brain activity. The results will be published in the latest issue of the Journal of Neuroscience.
en verder

Als afsluiter tenslotte ook nog mijn favoriete cartoon van de week die helemaal past in het mindset verhaal:

calvin-hobbes-mindset

Geef een reactie

