Een terug- en vooruitblik op leren

6 Jan

De start van het nieuwe jaar is voor velen het moment om even terug te blikken op het voorbije jaar en tegelijkertijd enkele voornemens voor het nieuwe jaar uit te spreken. Via de Facebook pagina van WeAreTeachers vond ik dit leuke idee om samen met je leerlingen een terugblik en vooruitblik op vlak van leren op papier te zetten.

Met behulp van een fiche zoals je hieronder ziet, kun je je leerlingen vragen om nog even na te denken over het leukste, moeilijkste of misschien wel het meest rare ding is dat ze het afgelopen jaar hebben geleerd. Vervolgens kan elke leerling ook zijn of haar voornemens voor 2015 op papier zetten, zoals “Waarover wil ik meer leren?”, “Waar wil ik beter in worden?”, “Mijn doel voor 2015”, enz. Dit idee leunt aan bij een eerdere blogpost die ik schreef over het gebruik van een learning log (een idee dat ik via Dylan Wiliam heb opgepikt) in de klas.

leerdoelen

Via de website www.thirtyhandmadedays.com vind je alvast enkele (Engelstalige) voorbeelden en pdfbestanden die je hiervoor kunt gebruiken.

Geef een reactie

