Waarom helpt nieuwsgierigheid ons leren?

5 Jan

“Curiosity killed the cat” is een bekende Engelse uitspraak (en misschien kennen sommigen onder jullie ook nog wel de gelijknamige band uit de jaren ’80?). Het kan inderdaad gevaarlijk zijn om je nieuwsgierige neus in andermans zaken te steken of bepaalde heksentoeren uit te halen maar tegelijkertijd geeft nieuwsgierigheid ook een krachtige boost aan leren.
Uiteraard is dit geen nieuw gegeven voor leerkrachten. Maar een nieuwe studie levert het bewijs hiervoor en toont aan dat de chemie in ons brein verandert wanneer we nieuwsgierig zijn waardoor we beter leren en informatie onthouden.
Iedereen van ons krijgt dagelijks een stapel informatie te verwerken. Zelfs wanneer je over een goed geheugen beschikt, is het normaal dat je je slechts een fractie herinnert van wat er twee dagen geleden is gebeurd. Charan Ranganath, een psycholoog aan de universiteit van California, Davis onderzocht samen met enkele collega’s waarom we bepaalde informatie onthouden en andere vergeten en wat hierin de rol is van nieuwsgierigheid.

In hun onderzoek schotelden ze 19 proefpersonen meer dan 100 vragen voor zoals “Wat betekent de term ‘dinosaurus’?” of “Welke song van de Beatles stond het langst in de hitlijsten?”. Elke deelnemer werd hierbij gevraagd om aan te geven hoe nieuwsgierig ze waren om ook het antwoord te weten.

Vervolgens, tijdens de leerfase, kregen de deelnemers alle vragen en hun antwoorden te zien, terwijl de onderzoekers met behulp van een MRI-scanner hun hersenactiviteit registreerden. Wanneer de nieuwsgierigheid van de proefpersonen werd geprikkeld, lichtten de hersendelen op die plezier en beloning reguleren. Nieuwsgierige personen vertoonden ook een verhoogde activiteit in de hippocampus, een deel van onze hersenen dat betrokken is in het vormen van herinneringen.

Ons brein heeft volgens Ranganath een circuit dat ons aanspoort om achter dingen aan te gaan die ons voldoening schenken. Dit circuit wordt actief wanneer we geld of snoep kunnen verdienen maar ook wanneer we nieuwsgierig zijn. Wanneer het circuit wordt geactiveerd, komt er in ons brein dopamine vrij, een stof waardoor we ons goed voelen. Die dopamine blijkt ook een rol te spelen in het versterken van de verbindingen tussen de hersencellen die betrokken zijn bij leren. Wanneer de onderzoekers achteraf de proefpersonen testten over wat ze hadden geleerd, bleken diegenen die meer nieuwsgierig waren meer juiste antwoorden te onthouden.

Tijdens het experiment kregen de proefpersonen ook foto’s met daarop gezichten te zien, zonder dat hen werd verteld waarom. De proefpersonen die het meest nieuwsgierig waren bleken ook het best in het onthouden van deze gezichten. De onderzoekers waren verrast om te leren dat een nieuwsgierig brein niet alleen beter is in het leren en onthouden van een specifiek onderwerp dat interesse heeft opgewekt, maar dat dit ook het geval is voor toevallige, saaie informatie die ongeveer tegelijkertijd wordt gepresenteerd.

De onderzoekers geven aan dat ook leerkrachten mogelijk hun voordeel kunnen halen uit deze vaststellingen. Wanneer je ‘saaie’ informatie wilt aanreiken is het beter om eerst de nieuwsgierigheid van leerlingen te prikkelen alvorens de ‘saaie’ informatie aan te reiken. Toch zijn er nog heel wat dingen te ontdekken met betrekking tot het effect van nieuwsgierigheid. Zo tracht men nog te achterhalen hoe lang het “nieuwsgierigheidseffect” duurt. Wanneer de nieuwsgierigheid van een leerling ’s ochtends wordt geprikkeld, zal die dan de hele dag beter informatie opnemen of zal de interesse afnemen op een bepaald moment? Waarom zijn sommige mensen van nature uit meer nieuwsgierig dan anderen? Heel wat factoren (stress, leeftijd, effect van bepaalde medicijnen) kunnen een invloed hebben op de dopamine in ons brein. Ook genetische factoren kunnen mee helpen beïnvloeden hoe nieuwsgierig we zijn. “Als we hierop een antwoord vinden, kan dit een grote impact hebben. Zo kunnen we diegenen helpen die minder nieuwsgierig zijn “, aldus Ranganath. Ik ben alvast heel nieuwsgierig naar wat de verdere onderzoeken zullen aantonen. U ook?

Abstract van het onderzoek

States of Curiosity Modulate Hippocampus-Dependent Learning via the Dopaminergic Circuit
Matthias J. Gruber, Bernard D. Gelman, Charan Ranganath
Neuron, Volume 84, Issue 2, 22 October 2014, Pages 486–496
doi:10.1016/j.neuron.2014.08.060

Highlights

  • People are better at learning information that they are curious about
  • Memory for incidental material presented during curious states was also enhanced
  • Curiosity associated with anticipatory activity in nucleus accumbens and midbrain
  • Memory benefits for incidental material depend on midbrain-hippocampus involvement

Summary

People find it easier to learn about topics that interest them, but little is known about the mechanisms by which intrinsic motivational states affect learning. We used functional magnetic resonance imaging to investigate how curiosity (intrinsic motivation to learn) influences memory. In both immediate and one-day-delayed memory tests, participants showed improved memory for information that they were curious about and for incidental material learned during states of high curiosity. Functional magnetic resonance imaging results revealed that activity in the midbrain and the nucleus accumbens was enhanced during states of high curiosity. Importantly, individual variability in curiosity-driven memory benefits for incidental material was supported by anticipatory activity in the midbrain and hippocampus and by functional connectivity between these regions. These findings suggest a link between the mechanisms supporting extrinsic reward motivation and intrinsic curiosity and highlight the importance of stimulating curiosity to create more effective learning experiences.

Advertenties

Eén reactie to “Waarom helpt nieuwsgierigheid ons leren?”

  1. Pedro 6 januari 2015 bij 8:34 pm #

    Dit is op X, Y of Einstein? herblogden reageerde:
    Even deze blog van Tommy Opgenhaffen ook hier met jullie delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: