Fastfood maakt je dommer

22 Dec

Fastfood maakt je niet alleen dikker maar heeft ook een negatieve impact op onze hersenen en leercapaciteit. Dit blijk uit een recent onderzoek van de Ohio State University in Amerika dat ik ontdekte via een artikel in het Nieuwsblad.

“Onderzoekers aan de Ohio State University verzamelden de data van een nationale representatieve steekproef van 8500 schoolgaande kinderen uit de Verenigde Staten. Ze vroegen naar hun consumptie van fastfood vanaf tienjarige leeftijd, waarna ze dit gingen vergelijken met hun academische resultaten drie jaar later. Er werd aan de kinderen gevraagd hoe vaak ze een maaltijd of snack uit een fastfoodrestaurant zoals McDonald’s, Pizza Hut of Burger King hadden genomen.

Zo’n 52% van de kinderen had de afgelopen week één tot drie keer fastfood gegeten. Een kleine tien procent had het vier tot zes gegeten en nog tien procent at het dagelijks. Deze laatste groep scoorde op de wetenschappelijke proeven een gemiddelde van 79 punten, in vergelijking met 83 punten voor zij die nooit fastfood aten. Deze verschillen in punten waren ook merkbaar voor de wiskunde- en leestests.

‘Dat de kinderen die het vaakst fastfood aten ook de slechtste resultaten haalden, kan te wijten zijn aan het feit dat fastfood zo goed als geen ijzer bevat en dus de hersenontwikkeling kan vertragen. Een andere verklaring is dat voedselpatronen met veel vet en toegevoegde suikers een negatieve impact hebben op het leerproces’, zegt hoofdonderzoekster Dr. Kelly Purtell.” (bron: Het Nieuwsblad)

Abstract van het oorspronkelijke onderzoek:

Fast Food Consumption and Academic Growth in Late Childhood
Kelly M. Purtell and Elizabeth T. Gershoff
CLIN PEDIATR, 0009922814561742, first published on December 5, 2014

The objective of this study is to examine the associations between fast food consumption and the academic growth of 8544 fifth-grade children in reading, math, and science. Method. This study uses direct assessments of academic achievement and child-reported fast food consumption from a nationally representative sample of kindergartners followed through eighth grade. Results. More than two thirds of the sample reported some fast food consumption; 20% reported consuming at least 4 fast food meals in the prior week. Fast food consumption during fifth grade predicted lower levels of academic achievement in all 3 subjects in eighth grade, even when fifth grade academic scores and numerous potential confounding variables, including socioeconomic indicators, physical activity, and TV watching, were controlled for in the models. Conclusion. These results provide initial evidence that high levels of fast food consumption are predictive of slower growth in academic skills in a nationally representative sample of children.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: