Twee uur extra sport verbetert prestaties op school

11 Dec

Via nu.nl ontdekte ik de resultaten van een recent onderzoek dat nog maar eens (zie o.a. ook deze eerdere blogpost) het positieve effect van lichaamsbeweging op schoolprestaties aantoont. Uit een onderzoek van de Universiteit van Göteborg onder zo’n 2.000 12-jarigen blijkt dat elke week twee uur extra bewegen de schoolprestaties verbetert.

“Voor het onderzoek kregen 408 kinderen van twaalf jaar uit Göteborg en omstreken elke week twee uur sportactiviteiten aangeboden op school, in samenwerking met een lokale sportvereniging. Dit is bijna twee keer zo veel beweging als er normaal in hun schoolprogramma opgenomen was.

Het effect van de extra sportlessen werd gemeten aan het behalen van de Zweedse nationale leerdoelen. Deze actieve scholieren werden daarbij vergeleken met leerlingen van drie vergelijkbare scholen die niet meer waren gaan bewegen.

Duidelijk effect

Volgens de onderzoekers is het effect duidelijk: van de leerlingen die extra beweging kregen, behaalde een groter deel de leerdoelen van de vakken Zweeds, Engels en wiskunde, dan van de minder actieve scholieren.

“Je kunt zeggen dat twee uur per week extra lichamelijke opvoeding de kans verdubbelt dat een leerling de nationale leerdoelen haalt. Bij de controlescholen waar de scholieren geen extra beweging kregen, zagen we deze verbetering niet – eerder het tegenovergestelde”, zegt Thomas Linden.

“Er is discussie over of meer gym ten koste gaat van de tijd voor andere vakken waardoor de schoolprestaties achteruit zouden gaan. Onze studie toont aan dat het precies andersom is”.

De resultaten van het onderzoek zijn verschenen in de Journal of School Health.” (bron: nu.nl)

 

Abstract van het onderzoek:

The Impact of a Physical Activity Intervention Program on Academic Achievement in a Swedish Elementary School Setting,

Lina B. Käll PhD, Michael Nilsson MD, PhD and Thomas Lindén MD, PhD

Article first published online: 10 JUL 2014, DOI: 10.1111/josh.12179

BACKGROUND

Despite the emerging body of research on the potential of physical activity to improve learning and academic achievement, conclusive evidence regarding the effects of physical activity on academic achievement is lacking. The objective of this study was to determine the impact of a physical activity intervention program on academic performance.

METHODS

A controlled cross-sectional design was used to investigate the hypothesis that the intervention program would increase the proportion of students in grade 5 who achieved the national learning goals in Swedish, mathematics, and English compared with 3 reference schools. Academic results from the years prior to and during the intervention program were analyzed. Logistic regression analyses assessed the odds of achieving the national learning goals when the intervention program was integrated into the elementary curricula.

RESULTS

Higher proportions of students in the intervention school achieved the national goals in all 3 subjects compared with the reference schools after initiation of the intervention program. The odds for achieving the national learning goals in the intervention school increased 2-fold (p < .05), whereas these odds either did not change or decreased in the reference schools.

CONCLUSION

Promoting physical activity in school by means of a curriculum-based intervention program may improve children’s educational outcome.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: