Does visual mapping help revision?

26 Aug

Deze blogpost sluit mooi aan bij wat ik eerder al schreef over o.a. mindmapping. Hoewel de techniek heel vaak wordt aangewend of gepromoot, is het interessant om af en toe ook stil te staan bij de bewezen effectiviteit. Daaruit blijkt dat de techniek niet altijd even nuttig is. Bij het herhalen van de leerstof is het bijvoorbeeld meer aangewezen om jezelf te testen. Een mooi en genuanceerd overzicht!

Evidence into Practice

Visual maps, whether in form of mind maps or the more complex concept maps, are a mainstay of revision advice given to pupils in secondary schools. People use such mapping techniques for many other purposes; for example to organise or brainstorm ideas. However, in schools they are frequently taught to pupils as a way of processing and remembering information – and most revision guides suggest creating visual maps of one form or another.

The idea that mind mapping helps revision is wide-spread and unquestioned. For example BBC bitesize have a mind mapping tool that students can use to help revision. Books exist which promise ‘A’ grades in GCSE through the use of mind maps. It is a common claim that using mind maps will improve pupils’ memory for the information encoded using the technique:

“Mind Maps are widely recognised as an effective method to improve understanding and memory through the visual…

View original post 1.771 woorden meer

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: