Carpe Diem

12 Aug

Het eerste bericht dat ik deze ochtend in mijn mailbox zag opduiken ging over het plotse overlijden van Robin Williams. Hij was niet meteen mijn favoriete acteur maar enkele van de films waarin hij acteerde (Good Morning Vietnam, Good Will Hunting, …) zijn me toch steeds bijgebleven. Mijn favoriete film blijft echter “Dead Poets Society”.  Ik herinner me ook hoe we destijds met de hele school naar de bioscoop trokken om de film te bekijken waarin Robin Williams de rol speelt van John Keating. Zo leerde ik de uitspraak “Carpe Diem” kennen.  Ik had bovendien het geluk om tijdens mijn schooljaren ook enkele leerkrachten te hebben die met evenveel passie les gaven en konden vertellen over hun vakgebied. Misschien was het via hen (en een stukje via John Keating) dat ik enkele jaren later zelf ook literatuur ging studeren.  Misschien is het via hen dat ik tracht om met evenveel passie te doen waarmee ik bezig ben! Ik hoop in elk geval dat elke leerkracht de John Keating in zichzelf ontdekt en diezelfde passie kan overbrengen op zijn of haar leerlingen. “That the powerful play goes on, and you may contribute a verse.”

 

 

“If you listen real close, you can hear them whisper their legacy to you. Go on, lean in. Listen, you hear it? – Carpe – hear it? – Carpe, Carpe Diem, seize the day boys, make your lives extraordinary.”
― N.H. Kleinbaum, Dead Poets Society

 

“No matter what anybody tells you, words and ideas can change the world.”
― Tom Schulman, Dead Poets Society: The Screenplay

 

“When you read, don’t just consider what the author thinks, consider what you think”
― Tom Schulman, Dead Poets Society: The Screenplay

Geef een reactie

