• Eerst de feiten: uit een grootschalig internationaal onderzoek is gebleken dat studeren vaak gebeurt door te enkel lezen, te herlezen en te markeren. Helaas is dat niet de meest efficiënte methode. ‘Herlezen geeft een vals gevoel van vertrouwen’, zegt Opgenhaffen. ‘Je herkent wat je net gelezen hebt, maar je kent het eigenlijk nog niet. Ook aanduiden heeft vaak weinig zin: op pagina één denk je nog na over wat belangrijk is, op pagina twee markeer je zinnen en op pagina drie hele alinea’s’.
  • Hoe het dan wel moet? ‘Wat efficiënt werkt, is het spreiden van leermomenten. Een marathonsessie van tien uur vlak voor het examen is meestal minder efficiënt dan vijf studeersessies van twee uur gespreid over een aantal dagen. Probeer zo actief mogelijk te studeren. Ga op zoek naar verbanden, bedenk zelf voorbeelden of tracht de leerstof in je eigen woorden te vertellen’. Test jezelf door een ‘S.O.S Piet’-momentje in te lassen: doe de boeken toe en vraag ‘Wat heb ik vandaag geleerd?’ Zo versterk je de herinnering en breng je in kaart wat je best nog eens kan herhalen.
  • In WK-jaren zijn er tien procent minder studenten geslaagd, becijferde de Universiteit van Antwerpen. Maar dat betekent niet dat fans de Rode Duivels moeten negeren. ‘Probeer het WK positief te bekijken’, zegt Opgenhaffen. ‘Maak een planning op waarin je rekening houdt met de wedstrijd. Als je de hele dag hard gestudeerd hebt, kan een wedstrijd ’s avonds je beloning zijn’.
  • In vergelijking met de afleiding van smartphones en sociale media, zijn de Rode Duivels een kleintje. ‘Veel studenten vinden het een morele steun om contact te houden met lotgenoten, maar die smartphone of computer gaan best aan de kant. Multitasken is een mythe: als je de hele tijd wisselt tussen twee taken, heb je telkens weer tijd nodig om je in te werken. Bekijk je gsm dus alleen tijdens een pauze’.
  • Ook moeilijk te weerstaan: vrienden die een terrasje gaan doen als jij net aan hoofdstuk vijf wilde beginnen. ‘Laat je agenda niet leiden door anderen’, is het advies. ‘Jij bent diegene die stuurt, niet je vrienden of de televisie. Neem programma’s op, zodat je uitgesteld kan kijken wanneer jij tijd hebt.’
  • Wanneer je best pauze neemt, hangt af van persoon tot persoon. ‘De algemene regel is: als je ongeveer een uur geconcentreerd gestudeerd hebt, neem je een korte pauze van vijf à tien minuten. Na twee of drie sessies neem je dan een langere pauze, bijvoorbeeld voor het middag- of avondeten’.
  • Er zijn geen regels voor waar je best studeert, maar Opgenhaffen raadt aan om het eerst eens op je eigen kamer of kot te proberen. Soms kan het nodig zijn om je computer of televisie (tijdelijk) de deur uit te zetten. Lukt het daar niet, kan je eens proberen in een omgeving waar sociale controle is: in de keuken met je medestudenten, beneden bij je ouders thuis of in de bibliotheek.
  • Slaap is een cruciale factor: ‘Probeer zeven uur per nacht te slapen. Een nachtje doorleren is geen goed idee: zeker als je dat meerdere keren doet, pleeg je roofbouw op je lichaam en op je mentale prestaties’.
  • In plaats van naar de Rode Duivels te kijken, kan je beter zelf een half uurtje gaan voetballen. ‘Een sportieve activiteit zoals lopen, fietsen of zwemmen bevordert de cognitieve prestaties en zorgt voor minder stress’.
  • Wanneer je toch te laat begonnen bent, probeer dan niet te panikeren. ‘Bekijk het positief, focus op wat je al gedaan hebt en niet op wat je nog moet doen. Haal diep adem, ga eventjes naar buiten. Als je echt te weinig tijd hebt, verlies je je beter niet in details. Probeer de grote lijnen wel te leren: zelfs als het dan niet lukt, heb je al een goed vertrekpunt voor de tweede zit’.