Nieuw breinonderzoek bevestigt belang voorkennis + studeertip

19 Mei

X, Y of Einstein?

Het is iets dat we al lang weten uit de cognitieve psychologie: het belang van voorkennis om te kunnen leren. Nieuw breinonderzoek door Marlieke van Kesteren aan de Radboud Universiteit en collega’s van oa Stanford bevestigt dit inzicht en kon het ook linken aan breinscans. 

Volgens het onderzoek zou de “medial prefrontal cortex” hierin een belangrijke rol spelen.

De onderzoekster en haar collega’s vergeleek MRI-scans van studenten pedagogiek en biologie die zinnen te verwerken kregen met nieuwe informatie over hun eigen vakgebied of over het vakgebied van de andere groep. De volgende dag kregen de studenten vragen over de korte zinnen en niet verwonderlijk scoorden de studenten best op vragen over de nieuwe info over hun eigen vakgebied (vandaar opnieuw bewezen belang van voorkennis).

Maar het viel ook op dat er bij nieuwe leerstof van het bekende vakterrein een andere breinregio actief was dan bij input van een onbekend vak zonder…

View original post 372 woorden meer

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: