Leerlingen schrik aanjagen voor examens zorgt voor slechtere resultaten

Misschien kunnen we als leerkracht ook nog de volgende boodschap meegeven: “Fail = First Attempt In Learning”

X, Y of Einstein?

Een nieuwe studie bekeek wat het effect is op leren en motivatie van wat de onderzoekers ‘scare-tactics’ noemen, leerkrachten die hun leerlingen (onbewust) schrik aanjagen voor het toetsmoment en de mogelijke gevolgen als je niet slaagt. Hiervoor onderzocht men 347 15-jarigen op 2 scholen, waarvan 174 jongens.

Leerlingen die stelden dat ze zich bedreigd voelden door boodschappen van leerkrachten die regelmatig focusten op (mogelijke) mislukken, voelden zich niet onlogisch minder gemotiveerd.

Maar ook boodschappen als “If you fail the exam, you will never be able to get a good job or go to college. You need to work hard in order to avoid failure,” bleken tot mindere resultaten te leiden. Een boodschap die een pak beter werkte, bleek “The exam is really important as most jobs that pay well require that you pass and if you want to go to college you will also need to pass the exam.”

Beide boodschappen lijken…

View original post 202 woorden meer

Plaats een reactie