Aan de slag met een “learning log”

7 Jan

Wie me al een tijdje volgt, weet dat ik een fan ben van Dylan Wiliam (The Classroom Experiment). Momenteel ligt het boek “Cijfers geven werkt niet” binnen handbereik. Dit is de Nederlandstalige (ingekorte!) bewerking van Wiliam’s “Embedded Formative Assessment” door o.a. René Kneyber (die ook zo vriendelijk was om me een exemplaar op te sturen vanuit Nederland!). Helemaal aan het eind in dit boek komt de techniek van “learning logs” aan bod, een middel om leerlingen te laten reflecteren op hun leerproces.

In plaats van de klassieke manier waarbij je als leerkracht je leerlingen laat antwoorden op één of twee zelfevaluatievragen die je zelf hebt opgesteld, kun je hen ook uitnodigen om maximaal drie van de volgende zinnen af te maken of te vervolledigen:

  • Vandaag heb ik … geleerd.
  • Ik was verrast door …
  • Het meest nuttige dat ik tijdens deze les heb geleerd, is …
  • Ik was geïnteresseerd in …
  • Het leukste aan deze les vond ik …
  • Een ding waar ik niet zeker van ben ik …
  • Het belangrijkste waar ik meer over wil weten is …
  • Na deze sessie voel ik …
  • Ik zou meer hebben geleerd in deze les als …

Uiteraard kun je zelf ook nog wel enkele andere vragen toevoegen, zoals bv. “Het verband met de vorige lessen is …”, enz. Het lijkt me alvast boeiend om dit ook toe te passen in de nascholingen die ik zelf geef. Op de vraag waarom de leerlingen slechts drie zinnen moeten afmaken, stelt het boek: “Reflectie op het leerproces van leerlingen lijkt te worden bevorderd door hen zelf te laten kiezen welke drie zinnen ze willen aanvullen.” Ga je er zelf ook mee aan de slag, laat me dan zeker eens weten hoe het verloopt!

Een variant op dit systeem ontdekte ik toevallig ook net vandaag via Twitter. @Onderwijsgek postte deze leuke afbeelding waarbij er met Post-Its aan de slag wordt gegaan.

Watiserblijvenkleven

cijfersgeven

Het boek “cijfers geven werkt niet” van Dylan Wiliam is te bestellen via www.didactiefonline.nl

2 Reacties to “Aan de slag met een “learning log””

  1. Pedro 9 januari 2014 bij 8:52 am #

    Dit is op X, Y of Einstein? herblogden reageerde:
    Het boekje in vertaling van Rene Kneyber is inderdaad een aanrader!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Aan de slag met een virtueel prikbord! | Leren.Hoe?Zo! - 25 januari 2014

    […] weken geleden postte ik een bericht waarbij ik het idee van Dylan William toelichtte om leerlingen na de les een zelfevaluatie over hun […]

Geef een reactie

