Het effect van ‘digitaal multitasken’ tijdens de les!

18 Okt

Om het effect van een les voor jongeren te maximaliseren lanceerde ik enkele weken geleden al een oproep naar alle docenten om vooraf hun hand-outs te delen. Daarbij is ook interessant om even na te denken of je als docent al dan niet het gebruik van de laptop toelaat tijdens de lessen waarin dit geen absolute vereiste is. Heel wat docenten in het hoger onderwijs zijn vertrouwd met het beeld van een volle aula of klaslokaal waarbij de studenten hun laptop openklappen om digitale aantekeningen te maken. Althans dat hopen of denken we graag!

Alhoewel het gebruik van laptops tijdens de les jongeren kan motiveren en het leren stimuleren zijn er ook enkele valkuilen. Laptops kunnen de aandacht van jongeren, de interactie met de docent en de uiteindelijke prestaties ook negatief beïnvloeden. Heel wat jongeren beginnen tijdens de les vaak digitaal te multitasken. Soms is dit lesgerelateerd. Maar vaak flitsen ze ook cognitief voortdurend heen en weer tussen de lesgerelateerde taken en allerlei afleidingen (o.a. instant messaging, …). Hoewel heel wat jongeren ervan overtuigd zijn dat ze hiertoe perfect in staat zijn zonder dat het hun prestaties negatief beïnvloedt, is reeds aangetoond dat hierdoor het aantal fouten toeneemt. Het vraagt het ook meer tijd en inspanning om voortdurend van de ene taak naar de andere te switchen. Bovendien zorgt multitasking er vaak voor dat de leerstof minder vlot in nieuwe situaties kan worden toegepast.

Twee  Amerikaanse onderzoekers van de universiteit van Vermont onderzochten op welke manier studenten digitaal multitasken tijdens de les en wat hiervan het effect is. Ze verzamelden hun informatie zowel via zelfrapportering (n=90) als via spyware op de laptops van de studenten (n=41). Het multitasken werd opgesplitst in ‘productive multitasking’ (lesgerelateerde opdrachten) en ‘distractive multitasking’ (niet-lesgerelateerde taken). Er werd nagegaan hoe vaak ze gingen multitasken, hoelang ze dat deden, de mate waarin ze al dan niet met lesgerelateerde opdrachten bezig waren en wat hiervan het effect was op hun resultaten.

  • De onderzoekers stelden vast dat studenten heel vaak multitasken tijdens de les. De gemiddelde student opende per les 65 nieuwe vensters waarvan er 62% niet lesgerelateerd waren.
  • Ongeveer 42% van de tijd staan er niet lesgerelateerde programma’s open.
  • De frequentie van de multitasking kon niet altijd worden gelinkt aan slechtere resultaten. Eén van de mogelijke verklaringen is dat studenten die vaak multitasken tijdens de les, dit mogelijk compenseren door meer te studeren na de les.
  • De duur van de afleiding was gemiddeld 26 seconden voor chatvensters en liep op tot 70 seconden voor andere niet lesgerelateerde programma’s.
  • De studenten die hun cognitieve aandacht meer richten op afleidende software presteerden slechter. Vooral Instant messaging bleek had een nefaste impact.
  • Studenten onderschatten de frequentie van hun niet-lesgerelateerd computergebruik. Hun e-mailgebruik werd 7% lager ingeschat maar bij instant messaging liep dit op tot 40%.

 

Bron: Examining the Affects of Student Multitasking With Laptops During the Lecture, James M. Kraushaar & David C. Novak

School of Business Administration, University of Vermont, Burlington, VT 05405-0157, USA

ABSTRACT

This paper examines undergraduate student use of laptop computers during a lecture-style class that includes substantial problem-solving activities and graphic-based content. The study includes both a self-reported use component collected from student surveys as well as a monitored use component collected via activity monitoring “spyware” installed on student laptops. We categorize multitasking activities into productive (course-related) versus distractive (non course-related) tasks. Quantifiable measures of software multitasking behavior are introduced to measure the frequency of student multitasking, the duration of student multitasking, and the extent to which students engage in distractive versus productive tasks. We find that students engage in substantial multitasking behavior with their laptops and have non course-related software applications open and active about 42% of the time. There is a statistically significant inverse relationship between the ratio of distractive versus productive multitasking behavior during lectures and academic performance. We also observe that students under state the frequency of email and instant messaging (IM) use in the classroom when self-reporting on their laptop usage.

Advertenties

2 Reacties to “Het effect van ‘digitaal multitasken’ tijdens de les!”

  1. Pedro 19 oktober 2013 bij 9:10 am #

    Dit is op X, Y of Einstein? herblogden reageerde:
    De steekproef is niet enorm groot, maar als verkennend onderzoek zeker interessant…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Waarom je les soms beter geen ‘vlotte TED-talk’ is! | Leren.Hoe?Zo! - 30 oktober 2013

    […] van studenten na een tijdje zouden afdwalen, dat ze digitaal beginnen te multitasken (zie deze eerdere blogpost) of een saaie of klungelige les misschien ook wel helemaal links zouden laten liggen en niet meer […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: