ADHD, een tijdsfenomeen of niet?

18 Okt

Afgelopen week organiseerden we vanuit Leren.Hoe?Zo! een masterclass over ADHD. Caroline Bolckmans, verbonden aan het CODE expertisecentrum van Thomas More, ging dieper in op het fenomeen, de problemen, de mogelijke faciliteiten en tips om jongeren met ADHD te begeleiden. Via deze weg wil ik enkele moeilijkheden waarmee jongeren met ADHD te maken hebben en tips (die volgens mij bruikbaar zijn voor alle jongeren) delen.

  • Jongeren met ADHD hebben moeilijkheden met het maken van een goede studiekeuze (lange termijn planning)
    • Ondersteunen in de keuze; Op voorhand informeren naar mogelijke maatregelen
  • Moeilijkheden tijdens de les: volhouden van aandacht; afleiding in auditorium; tegelijkertijd luisteren en noteren
    • Jongeren met ADHD zijn vaak afgeleid door bijvoorbeeld posters, lawaai, …
      Ga op zoek naar een geschikte plaats in de klas en om te studeren. Neem dingen die voor afleiding kunnen zorgen weg (posters, …). Laat hen plaatsnemen naast een rustige en gestructureerde klasgenoot.
    • Jongeren met ADHD hebben de neiging om voor hun beurt te praten en anderen te onderbreken
      Spreek met hen af hoe vaak ze mogen antwoorden; negeer hen eventueel; gebruik een notitieboekje dat je nadien kunt overlopen
    • Jongeren met ADHD vullen vaak hun notities verkeerd in
      Sta toe dat de leerling/student de les opneemt; geef hen kopieën met een vooraf opgestelde basisstructuur; Geef op voorhand slides/ander materiaal van de les; Controleer de notities.
    • Jongeren met ADHD ervaren vaak een teveel aan energie
      Geef opdrachtjes, bv. kopies uitdelen, radio gaan halen; Geef een plaats aan de zijkant of alleen aan een bank; Maak een lijst met motorische activiteiten; Geregeld een fysieke oefening
  • Moeilijkheden met betrekking tot studeren: planning en organisatie; respecteren deadlines; structureren; volhouden concentratie
    • Jongeren met ADHD ervaren vaak problemen met het verwerken van de leerstof:
      Leer hen in stappen te werken (Wat moet ik doen?Hoe aanpakken?Hoe uitvoeren? Hoe controleren?)
    • Veel jongeren met ADHD ervaren moeilijkheden bij het verkennen en begrijpen van de leerstof:
       Laat kort vertellen wat de leerling/student nog weet uit de les ; Laat opzoeken op internet, in boeken, … wanneer ze iets niet begrijpen.
    • Veel jongeren met ADHD kunnen vaak hoofd- en bijzaken niet onderscheiden.
      Geef hen kernwoorden van de geziene leerstof mee; maak een mindmap; stel vragen over de hoofdzaken; laat hen de kernwoorden opschrijven; vraag hen om de hoofdzaken te vertellen
    • Jongeren met ADHD zijn vaak materiaal kwijt
      Gebruik dezelfde kleur per vak; gebruik een aparte map voor belangrijke zaken; stel een lijst op van zaken die zeker in boekentas moeten.
    • Jongeren met ADHD zijn vaak chaotisch en vergeetachtig
      Biedt hen de mogelijkheid tot herhaaldelijke oefening ; voorzie verbale en geschreven instructies; deel de opdracht in stappen op; voorzie visuele ondersteuning (fluoresceren, …); vul de agenda steeds op dezelfde manier in; duid aan wat ze moeten leren of maken; overzicht van data en testen online
  • Moeilijkheden met betrekking tot afleggen examen: structureren van antwoord; tijdsdruk, afleiding omgeving zoals bv. een docent die
    rondwandelt
    • Jongeren met ADHD vullen vaak open vragen onnauwkeurig in. Ze hebben moeite met een grote hoeveelheid vragen.
      Overhoor mondeling; Maak onderscheid tussen foutief en onnauwkeurig; Splits complexe vragen op; Geef extra tijd
    • Veel jongeren met ADHD ervaren schrijfproblemen
      Sta het gebruik van een computer toe
    • Jongeren met ADHD vergeten vaak hun toets of taak af te geven
      Alternatieven voor puntenaftrek: Minder puntenaftrek in combinatie met nablijven; Werk laten afmaken na schooltijd

Graag deel ik ook nog het filmpje van de opvoedingslijn dat tijdens de masterclass werd getoond.

 

 

Meer info? Raadpleeg www.thomasmore.be/code, http://www.groeimee.be/adhd, http://www.zitstil.be/

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: