Hoeveel procent van ons denken is bewust? Hoe groot is het onbewuste?

16 Okt

X, Y of Einstein?

Soms passeert er een tweet waarbij ik vaststel: he, dat wist ik niet. En meestal volgt dan mijn typische reflex: is dat zo?

Zo las ik onlangs op twitter “‘95% van ons denken is onbewust'”

BBC’s Horizon stelde de vraag aan een reeks onderzoekers:

 

Er is wel een probleem: soms wordt dit gegeven vermengd met de idee van dat we slechts 10% van ons brein gebruiken (de rest zou dan onbewust zijn). Dit is regelrecht fout. We weten nog niet waar het bewuste of onbewuste zich in onze hersenen zich bevindt, laat staan dat bijvoorbeeld wat oplicht in een scan dan het bewuste deel zou zijn.

Nu, ondertussen weten we wel door onderzoek van oa medewerkers aan het Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences dat de beslissing al seconden voor je bewuste beslissing werd genomen:

Nu, ik ben er nog niet uit. Iemand nog tips voor wetenschappelijke…

View original post 1 woord meer

Geef een reactie

