Augmented reality in de klas. Hoe? Zo!

22 Sep

Het afgelopen weekend heb ik me bezig gehouden met Aurasma, een app die je toelaat om ‘Augmented Reality’ toe te voegen aan afbeeldingen. Je bent misschien al vertrouwd met QR-codes die je kunt inscannen met je smartphone, tablet of iPad en waarmee je vervolgens meestal een website of een afbeelding te zien krijgt. Via Aurasma kun je een afbeelding echt tot leven laten komen door een Aura toe te voegen. Hoe werkt het precies?

Via Aurasma Studio kun je op je computer eerst een ‘trigger image’ toevoegen. Vervolgens kies je wat er moet gebeuren wanneer je deze afbeelding inscant met je smartphone of tablet . Zo kun je bijvoorbeeld een video, een afbeelding of zelfs een 3D animatie laten verschijnen (dit heet een ‘overlay’). Tenslotte upload je de aura. Vanaf dat moment krijgt iedereen die via de app Aurasma je ‘trigger image’ inscant de video of animatie te zien die jij aan de afbeelding hebt gekoppeld.

De toepassing wordt al gebruikt om reclame te maken voor heel wat producten maar je kunt hem ook perfect gebruiken in de klas. De les geschiedenis krijgt gegarandeerd meteen een extra dimensie! Kijk wat er gebeurt als je dit schilderij van Robert Burns bekijkt via Aurasma.

burns_AR

Zelf ben even aan de slag gegaan met het thema dat deze week aan bod komt in de klas van mijn dochtertje (derde kleuterklasje). Deze week leren ze vanalles over ‘Uilen’. De juf kan zal zeker foto’s tonen en dingen vertellen maar het lijkt  me wel leuk om de kleuters met een iPad zelf op ontdekking te laten gaan. Ik stel voor dat de juf enkele foto’s van uilen in de klas ophangt (zoals deze hieronder), er enkele toffe filmpjes aan koppelt en dan kijkt wat er gebeurt!

 

uil_20vliegend

Wil je meer weten over Aurasma of meer voorbeelden bekijken? Klik hier. Heb je zelf ook al ervaring met de app? Laat eens weten wat jij precies hebt gedaan!

Advertisements

3 Reacties to “Augmented reality in de klas. Hoe? Zo!”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Wensen, lijsten en goeie voornemens! | Leren.Hoe?Zo! - 30 december 2013

    […] Augmented reality in de klas. Hoe? Zo! […]

  2. Augmented reality in de klas. Hoe? Zo! | Zuyd2.... - 22 februari 2015

    […] Met Aurasma, een app die je toelaat om 'Augmented Reality' toe te voegen aan afbeeldingen.  […]

  3. Augmented reality in de klas. Hoe? Zo! | ICT kl... - 15 november 2015

    […] Het afgelopen weekend heb ik me bezig gehouden met Aurasma, een app die je toelaat om 'Augmented Reality' toe te voegen aan afbeeldingen. Je bent misschien al vertrouwd met QR-codes die je kunt ins…  […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: