Slimmer in bed!

29 Jul

Er zijn de afgelopen jaren al heel wat studies gepubliceerd over het belang van slaap voor jongeren met betrekking tot leren (aanleren van nieuwe woordenschat, consolideren informatie). Via kennislink.nl kwam ik terecht bij een nieuwe Britse studie van Yvonne Kelly, professor epidemiologie aan University College London, die aantoont dat een onregelmatige of te korte nachtrust al bij 7-jarigen resulteert in een cognitieve achterstand.

Kennislink.nl: “Het Britse team onderzocht of de kwaliteit van nachtrust – het tijdstip waarop jonge kinderen naar bed gaan, hoe consequent dit gebeurt en het aantal uren slaap dat deze koters krijgen – invloed heeft op de scores op verschillende cognitieve testen. Ook wilde Kelly precies weten op welke leeftijden kinderen hier gevoelig voor zijn, oftewel: tijdens welke periode in je vroege jeugd het éxtra belangrijk is om structureel lekker te slapen, tenminste, als je de cognitieve ontwikkeling maximaal wil ondersteunen.”

“Bij meisjes kwam onmiskenbaar naar voren dat onregelmatige en latere bedtijden gerelateerd zijn aan lagere scores op lees-, reken- en spatiële testjes. Dit effect was onafhankelijk van andere sociale factoren, bijvoorbeeld dat kinderen die later naar bed worden gebracht (na 9 uur ’s avonds) over het algemeen uit een iets lager sociaal economisch milieu komen, of minder worden voorgelezen dan vroege bedgangers. Bij jongens was dit effect van slecht slapen op de taakjes er ook, maar verdween deze bij het corrigeren op deze sociale factoren.

Wel blijken meisjes én jongens rond het 3e levensjaar een sterk gevoelige periode te hebben: het maken van onregelmatige of te korte nachten is tijdens deze leeftijd bij alle kinderen – én onafhankelijk van andere factoren – gerelateerd aan een slechtere score op alle drie de cognitieve taken. “Dán moet je dus goed slapen.”

(…)

“Kelly en haar collega’s vermoeden aan de hand van hun resultaten dat leerproblemen op twee manieren kunnen ontstaan. Ten eerste kunnen kinderen door een onregelmatige nachtrust geen stabiel slaap-waakritme opbouwen, waardoor ze tijdens hun verdere ontwikkeling en leven meer zullen kampen met concentratieproblemen.

(…)

Ten tweede zorgt een slaaptekort er volgens Kelly voor dat de plasticiteit van de jonge hersenen niet optimaal benut wordt, waardoor geheugenopslag gehinderd wordt.”

Meer lezen? Het volledige artikel op kennislink vind je hier. De abstract en link naar de originele studie kun je hieronder terugvinden.

Kelly, Kelly & Sacker: Time for bed: associations with cognitive performance in 7-year old children: a longitudinal population-based study, Journal of Epidemiology and Community Health (juli 2013) DOI:10.1136/jech-2012-202024

Abstract

Background Little is known about the links between the time that young children go to bed and their cognitive development. In this paper we seek to examine whether bedtimes in early childhood are related to cognitive test scores in 7-year-olds.

Methods We examined data on bedtimes and cognitive test (z-scores) for reading, maths and spatial abilities for 11 178 7-year-old children from the UK Millennium Cohort Study.

Results At age 7, not having a regular bedtime was related to lower cognitive test scores in girls: reading (β: −0.22), maths (β: −0.26) and spatial (β: −0.15), but not for boys. Non-regular bedtimes at age 3 were independently associated, in girls and boys, with lower reading (β: −0.10, −0.20), maths (β: −0.16, −0.11) and spatial (β: −0.13, −0.16) scores. Cumulative relationships were apparent. Girls who never had regular bedtimes at ages 3, 5 and 7 had significantly lower reading (β: −0.36), maths (β: −0.51) and spatial (β: −0.40) scores, while for boys this was the case for those having non-regular bedtimes at any two ages (3, 5 or 7 years): reading (β: −0.28), maths (β: −0.22) and spatial (β: −0.26) scores. In boys having non-regular bedtimes at all three ages (3, 5 and 7 years) were non-significantly related to lower reading, maths and spatial scores.

Conclusions The consistent nature of bedtimes during early childhood is related to cognitive performance. Given the importance of early child development, there may be knock on effects for health throughout life.

 

Aanvulling: Ook via het blog van Pedro De Bruyckere kun je nog enkele interessante links over de invloed van slaap op leren terugvinden.

 

Advertisements

Eén reactie to “Slimmer in bed!”

  1. Yves Benb 30 mei 2014 bij 2:20 pm #

    Sowieso is een goede nachtrust heel belangrijk om fit aan de dag te beginnen. Zelf voel ik direct wanneer ik een mindere nacht heb gehad of m’n slaap werd onderbroken. Ik kan me niet goed concentreren, humeur is minder,…enz

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: