Dit doen studenten echt in de bibliotheek

23 Jul

Heel wat studenten trekken tijdens de blokperiode naar bibliotheken om te studeren. Of ze daar ook daadwerkelijk hun tijd efficiënt aan studeren wijden is iets dat werd onderzocht door Lawrence T Paretta en Amy Catalano. Er verscheen vandaag een artikel in het Nieuwsblad met enkele resultaten van hun onderzoek. Onderaan vind je de link naar de originele studie.

Het Nieuwsblad:

“Uit een onderzoek, dat werd gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift ‘The Reference Librarian’, blijkt dat jongeren slechts negentien procent van de tijd echt lezen als ze in de bibliotheek ‘studeren’. De studie toont aan dat ze er liever op het internet surfen (vooral naar sociale netwerksites), sms’en met vrienden, online shoppen en zelfs slapen.

Volgens Lawrence T Paretta en Amy Catalano, die aan het hoofd staan van het onderzoek, leest de meerderheid van de studenten in de bibliotheek schoolgerelateerde boeken. Toch blijkt uit de resultaten dat ze zich makkelijk laten verleiden tot aangenamere activiteiten. Meer dan tien procent van de tijd die ze in de bibliotheek doorbrengen wordt gewijd aan Facebook, terwijl ze minder dan vijf procent van hun tijd aan educatieve websites besteden.

Het onderzoek werd tijdens de herfst van 2011 gevoerd en 730 studenten werden enkele weken lang geobserveerd. Uit de resultaten blijkt dat wie aan de computer studeert veel sneller wordt afgeleid dan wie geen computer gebruikt. Maar liefst 73 procent van de jongeren die aan een computer studeerden hielden zich bezig met activiteiten die niets met school te maken hadden. Bij de studenten die zonder computer werkten was dat slechts 44 procent.” (bron: Nieuwsblad.be)

De originele studie:

What university students really do in libraries …

If you thought university students used their libraries just to study in, think again. An eye-opening article in the current issue of The Reference Librarian reveals what they really get up to in the stacks.

To get a true picture of what students are doing – as opposed to what they claim to be doing – Lawrence T. Paretta and Amy Catalano studied 730 in their libraries, and recorded everything they did. Happily for their instructors, reading print material was the most commonly observed behaviour. Not so happily for them (or for any parents paying tuition fees), playing games, socialising, texting, checking emails, listening to music, shopping and sleeping were also popular activities – sometimes all at the same time. Timewasting seemed to peak on Thursday and Friday, when there were also fewer students to observe; it would appear the weekend still starts early for today’s students.

With 72% of young adults now using some form of social-networking site, the authors also explore the effects of these networks on higher-education study. Twitter and Facebook can certainly be a distraction, but they’re also a popular way for students to collaborate and an engaging way for instructors to communicate. This complex role made things hard for the observers. Was a student buying a new handbag, or working on her marketing assignment? Was the YouTube clip being viewed a diversion, or something posted by an instructor?

Panetta and Catalano’s work will help educators and administrators understand the study behaviours of their students as well as the effects of new technology. Gadgets enable remote access to research material, but they can also hinder study; the authors found that working on a computer made students ‘significantly more likely to be engaging in a non-study behaviour’ than those who weren’t.

This study illustrates the complex relationship between students, their achievement and their environment. Previous research has shown that students expect their library to be a social as well as an academic space. The fact that most still go to one in a wireless age proves that they value what a physical library can provide. But what they get up to when they’re there may not be what they’re telling their parents and instructors.

To read the full article click here

Update: Via de reactie van  ontdekte ik ook nog deze Nederlandse studie “Wat doen studenten in de bibliotheken van het hoger onderwijs?” van Leen liefsoens en eerdere blogpost van Judith van Hooijdonk n.a.v. deze studie.

Advertisements

2 Reacties to “Dit doen studenten echt in de bibliotheek”

  1. Pedro 24 juli 2013 bij 8:36 am #

    Dit is op X, Y of Einstein? herblogden reageerde:
    Tommy Opgenhaffen schreef deze samenvatting van een recente studie.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Dit doen studenten echt in de bibliotheek | 2 BE JAMMED - 25 juli 2013

    […] Het verschil tussen beide onderzoeken zit ‘m in de onderzoeksmethoden. Het onderzoek van Leen en haar mede-studenten was gebaseerd op een enquête en dit Amerikaans onderzoek op basis van observatie. Dan krijg je toch wat andere uitkomsten. Want natuurlijk geven studenten bij een enquête veelal sociaal wenselijke antwoorden: “ik ben hier om te studeren” (96%) Terwijl observatie laat zien dat studenten meer op internet surfen dan studeren. Tenminste volgens de berichtgeving in Nieuwsblad.be via Leren. Hoe?Zo!: […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: